Wydarzenia Halsowanie U Bezana Żaglokultura Żaglopodróże Sylwetki
Debiuty Korespondenci Galeria Pogoria Linki Home

Żeglarski puchar gen. Władysława Andersa odnaleziony!!!

Londyn 01.07.2010.

Dokładnie 03 marca bieżącego roku, ukazał się na naszej stronie tekst kol. Komandora YKP Londyn, Jerzego Knabe pt. „Sensacja – Zamysł czy Przypadek?” Dla przypomnienia podam, że chodziło o odkrycia związane ze zorganizowanym życiem żeglarskiej społeczności starszo-harcerskiej w Anglii, datowanym już od 1945 roku. Odkrycie tego zaskakującego wszystkich faktu, umożliwiła mi książka /album pamiątkowy/ pt.” Żeglarstwo w Harcerstwie w Wielkiej Brytanii”. Wydawnictwo to, nabyłem drogą kupna w księgarni POSK-U. Niezwłocznie dzieląc się sensacyjnymi wiadomościami z kol. Komandorem.

W swoim artykule Jurek Knabe podkreślał, że obie organizacje Yacht Klub Polski Londyn i Starszo-Harcerska Drużyna Żeglarska istniały w tym samym czasie, działając w niewielkim przecież środowisku, polonijnych pasjonatów wiatru i wody, a nigdy nie doszło do poznania się wzajemnego, czy nawet wymiany informacji o swoim współistnieniu.

Wspólnie postanowiliśmy wyjaśnić ten fenomen. Zaczęliśmy od wnikliwej analizy wspomnianej wyżej książki. Przestudiowaliśmy setki nazwisk, miejsc, nazw jachtów, szukając wspólnego mianownika, który pozwoliły nam na dalsze prace poszukiwawcze w sprecyzowanym kierunku. Wysłane zostały liczne listy z zapytaniem. Przyznać trzeba, że historia żeglarzy-harcerzy mocno nas zaintrygowała. Z książki wynikało, że organizacja ta prowadziła przez szereg lat, bardzo liczebne osobowo, wyprawy śródlądowe na wodach Norfolk w Anglii. W czasie tych wypraw regularnie odbywały się regaty żeglarskie, których trofeum stanowiły dwa puchary. Jeden ufundowany w roku 1953 przez S.P.K /Stowarzyszenie Polskich Kombatantów/, a drugi pochodzący z roku 1955, był nagrodą osobistą gen. Władysława Andersa. Odnalezienie tych bezcennych dla historii polskiego żeglarstwa pamiątek, postawiłem sobie za cel priorytetowy. Ponadto chodziło nam o wypełnienie luki w chronologii rozwoju polonijnego żeglarstwa na świecie.

Nasz wysiłek nie poszedł na marne. W krótkim czasie przed wyruszeniem Misji Gibraltar 2010, otrzymaliśmy list z kontaktem do osób, które mogą nam pomóc w naszych poszukiwaniach. I oto wczoraj w holu Polskiego Ośrodka Społeczno Kulturalnego w Londynie nastąpiło spotkanie żeglarzy YKP Londyn z przesympatycznymi harcerzami-żeglarzami. W kawiarni Maja, snuliśmy długą opowieść. Wyjaśniliśmy wiele spraw, które może nigdy nie zostały by wyjaśnione. Odpowiedzieliśmy sobie na nurtujące nas pytania. W czasie tej żeglarsko-harcerskiej gawędy zapytałem o wymienione w książce puchary. Nasi mili goście Izabela i Andrzej Czerniajew z uśmiechem wyjaśnili, że pamiątki te są zamknięte w szafie w siedzibie Związku Starszo-Harcerskiego w Londynie i przy odrobinie chęci, możemy je jeszcze dzisiaj obejrzeć, bo to dosłownie kilka kroków od POSK-U.

Dzięki temu możemy zaprezentować dzisiaj czytelnikom portalu Pogoria.org zdjęcia całkowicie unikatowych świadectw działalności polskich żeglarzy w Anglii.

Na zdjęciach widać plakaty śródlądowych wypraw żeglarskich organizowanych przez środowiska starszo-harcerskie w latach 1957 i 1959. Udało nam się również sfotografować totem ZHP Kręgów Starszo-Harcerskich w Kanadzie, który stanowił nagrodę dla najlepszej załogi wyprawy POLESIE. Jednak absolutną sensacją są wymienione już wcześniej puchary.

Na jednym z nich przeczytać możemy wygrawerowany napis.

Nagroda przechodnia gen. Władysława Andersa dla załogi wyprawy POLESIE.

Za najlepszą postawę i sprawność. Rok 1955.

Już w czasie naszego spotkania, na gorąco zaczęliśmy snuć pewne plany na przyszłość. Będziemy oczywiście dążyć, do zbliżenia i zintegrowania środowisk wodniackich YKP z harcerzami-żeglarzami. Trzeba podkreślić, że chęć taka została z dużym entuzjazmem wyrażona przez wszystkich uczestników tego pierwszego, historycznego spotkania.

Czas pokaże jak dalej potoczą się losy polskiej bandery na angielskiej wyspie. Od wczoraj wspieranej wspólnie przez żeglarzy Yacht Klubu Polski Londyn i Starszo-Harcerskiej Drużyny Żeglarskiej.

A – hoy i czuwaj!!!

Tomasz, Bezan, Mazur.

W spotkaniu dnia 31.05.2010 w POSK-u w Londynie uczestniczyli.

Izabela Czerniajew. Rudnicka – Uczestnik wypraw starszo-harcerskich POLESIE i BAŁTYK.

Andrzej Czerniajew – Uczestnik wypraw starszo-harcerskich POLESIE BAŁTYK

Jerzy Knabe – Komandor YKP Londyn.

Tomasz Mazur - dziennikarz portalu żeglarskiego Pogoria.org.